Talviuimarin ohjeet

Ohjeet avantouinnin aloittamiseen

1.      Avantouinnin vaikutukset ovat yksilöllisiä ja riippuvat avannossa käyntien määrästä, viipymisajasta. Ensikertaisen kannattaa ottaa kaveri mukaan tai kysellä kokeneimpia avantouimareilta ohjausta. Tutustu avantouinnin terveysvaikutuksiin

2.      Avantoon ei saisi mennä alkoholin vaikutuksen alaisena, flunssaisena, kuumeisena tai muuten sairaana. Neuvottele lääkärin kanssa avantouinnin aloittamisesta, jos sairastat sydän- ja verisuonisairauksia

3.    Lämmittele lihakset hyvin ennen veteen menoa, esim. sauvakävele, jumppaa, kahvakuulaa.

4.      Jos menet saunasta uimaan, anna kehon viilentyä ennen uintia.

5.      Liiku rauhallisesti, sillä kulkutiet ja portaat voivat olla liukkaat. Avantoon mennessä kannattaa käyttää siihen tarkoitettuja neopreeni tai kumijalkineita tai villasukkia. Uimareille tarkoitetut neopreenitossut suojaavat myös liukastumisilta, teräviltä kiviltä ja suolalta. Käsineiden ja päähineen käyttäminen on erittäin suositeltavaa.

6.    Älä koskaan hyppää pää edellä kylmään veteen.  Sukeltaminen ja pään kasteleminen avannossa ei ole suositeltavaa. Pään kastelu lisää lämmönluovutusta, josta voi olla seurauksena alilämpöisyys.

7.    Avannossa kannattaa ensimmäisillä kerroilla vain kastautua ja pidennä uintiaikaa oman tuntemuksesi mukaan. Tottumattomille kylmä vesi voi aiheuttaa normaalia ja vaaratonta hengityksen salpautumista. Kun keho sopeutuu kylmään, voi vähitellen avannossa oloaikaa pidentää. 

8.    Hengitä rauhallisesti veteen mennessä, kylmä vesi voi ensimmäisillä kerroilla aiheuttaa vaaratonta hengityksen salpautumista.

9.    Pukeudu lämpimästi uinnin jälkeen ja juo reilusti haaleaa juotavaa.

Kylmässä vedessä käyntien määrä, uinnin kesto sekä käykö saunassa vai ei ovat yksilöllisiä valintoja. Kuuntele omaa kehoasi, niin tiedät mikä sopii sinulle. Lapsikin voi kokeilla talviuintia, jos hän on itse innostunut!